روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
۱۳۹۹ چهارشنبه ۲ مهر
درباره روابط عمومیبرگشت به صفحه اصلیبرگشت به صفحه اصلی سایت دانشگاه
پاسخ به 27 سوال مهم درباره سامانه آموزشيار
مديركل توسعه شبكه علمي هوشمند دانشگاه آزاد اسلامي در گفت‌وگوي زنده اينستاگرامي به 27 سوال مهم درباره سامانه آموزشيار پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي به نقل از روزنامه فرهيختگان، اواخر تيرماه امسال دكتر محمدمهدي طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي از راه‌اندازي نظام هوشمند و يكپارچه داده در اين دانشگاه خبر داد. اتفاقي كه با فعال شدن دو سامانه پژوهشيار و آموزشيار اين خبر رنگ واقعيت به خود گرفت تا ديگر دانشجويان براي انجام امور مختلف خود اعم از آموزشي، پژوهشي، مالي و... نيازي به طي كردن بروكراسي مرسوم اداري نداشته باشند.

در اصل اين دو سامانه هركدام خدمات الكترونيكي قابل‌توجهي را در حوزه‌هاي تعريف‌شده‌شان در اختيار دانشجويان و به تبع پرسنل و اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي مي‌گذارند تا وظايف واحدهاي دانشگاهي با سرعت و دقت بيشتري انجام شود. در اين ميان شايد بتوان سامانه آموزشيار را با توجه به قابليت‌هاي بي‌شمار جزء اصلي‌ترين سامانه‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي براي هوشمندسازي دانست، سامانه‌اي كه از انتخاب‌واحد، پرداخت شهريه، صدور گواهي‌هاي موردنياز دانشجويان، انتقالي دانشجويان و... را انجام مي‌دهد و در شرايط ويژه اين روزهاي كشور كه شيوه آموزش تغيير كرده به‌عنوان بازوي اصلي دانشگاه آزاد اسلامي براي برگزاري كلاس‌هاي غيرحضوري به شمار مي‌رود. در اصل ديگر نياز نيست تا دانشجويان واحدهاي مختلف هركدام از نرم‌افزار خاصي براي ساماندهي اطلاعات دانشجويان استفاده كنند، بلكه همه آنها ذيل سامانه آموزشيار اين كار را دنبال خواهند كرد. آموزشيار 26 مردادماه امسال به صورت آزمايشي آغاز به كار كرد و فعاليت رسمي‌اش نيز ظرف كمتر از 15 روز و در 10 شهريور ماه شروع شد. با اين حال طبيعت هر تغييري ايجاد سوال در ذهن مخاطب است و قطعا دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي نيز سوالاتي را درباره سامانه آموزشيار اين دانشگاه دارند كه ايمان عطارزاده، مديركل توسعه شبكه علمي هوشمند دانشگاه آزاد اسلامي در گفت‌وگوي زنده اينستاگرامي به آنها پاسخ داده است.

تغيير سامانه آموزشي واحدها به آموزشيار چه لزومي داشت؟

با توجه به نيازهاي جديدي كه در دانشگاه مطرح شده و مطالباتي كه هم دانشجويان و هم واحدهاي دانشگاهي درباره شيوه نوين آموزش داشتند، همه مي‌دانيم كه مدل آموزشي تغيير پيدا كرده و به خاطر شيوع كرونا در كل دنيا سبك بسياري از فرآيندها در جامعه ازجمله آموزش، اقتصاد و بهداشت تغيير كند. دانشگاه آزاد اسلامي نيز از همان ابتدا خودش را با سيستم جديد تطبيق داد و نظام برگزاري كلاس‌ها به صورت آنلاين را در اين دانشگاه با همه نگاه سريعي كه ايجاد شد، به وجود آمد. ترم گذشته تجربه بسياري خوبي را درخصوص برگزاري هم كلا س‌ها به صورت آنلاين و هم امتحانات به اين شيوه داشتيم و قطعا روشي كه استفاده شد خالي از اشتباه نشد، اما تلاش كرديم تا تجربه‌نگاري اين حوزه را داشتيم باشيم تا بتوانيم براي ترم‌هاي آتي مدل جديدي را پياده كنيم. سامانه آموزشيار در دانشگاه آزاد اسلامي به دليل مطالباتي كه خود دانشجويان و واحدهاي دانشگاهي درباره شيوه نوين آموزشي منطبق با شرايط فعلي داشتند، افتاده است. دانشگاه موظف است مطالبات دانشجويان را درنظر بگيرد. از ترم گذشته طرحي با عنوان نظام هوشمند و يكپارچه داده در دانشگاه شكل گرفت كه اين طرح ويژگي‌هايي دارد.

تنوع در نرم‌افزارها سبب دشواري ارتباط داده‌اي شده بود

دانشگاه آزاد اسلامي بيش از 400 واحد و مركز آموزشي در كل كشور دارد و متاسفانه يا خوشبختانه تعدادي از اين واحدها سيستم آموزشي مشخصي را تحت عنوان سيدا 4 يا سيدا 7 داشتند و برخي ديگر نيز از نرم‌هايي مانند مرواريد و... بهره مي‌گرفتند. اين مساله باعث شد تا ما نتوانيم انسجام درستي را در برگزاري كلاس‌ها به صورت آنلاين داشته باشيم. تنوع در نرم‌افزار سبب مي‌شود تا ارتباط داده‌اي دشوار شود. خود دانشجويان نيز اين تجربه را دارند، تا جايي كه اگر يك دانشجويي از يك واحدي مي‌خواست به واحد دانشگاهي ديگر برود بايد كارهاي اداري زيادي را انجام مي‌داد و در اصل بار كاري اضافه‌اي متوجه دانشجو مي‌شد و اين مهم نيز به خاطر آن بود كه براي هر كدام از اين اتفافات سامانه‌هاي متفاوتي وجود داشت.
در سامانه يكپارچه جديدي كه طراحي شده دانشجو با يك شماره دانشجويي در تمامي مجموعه دانشگاه آزاد اسلامي امكان جابه‌جايي دارد و ديگر مستندات خودش را تنها يك بار ارائه مي‌دهد.

چرا تا زمان آماده شدن كامل آموزشيار، سامانه سيدا به فعاليت خود ادامه نداد؟

ما براي اينكه داده‌ها را از سيستم قبلي به سيستم جديد منتقل كنيم، بايد براي زماني فعاليت سيستم قبلي را متوقف مي‌كرديم تا داده‌ها به سيستم جديد منتقل مي‌شد. يعني اگر سيستم سيدا را متوقف نمي‌كرديم چون اطلاعات تازه‌اي به آن اضافه مي‌شد، عملا سيستم انتقال داده دچار چالش مي‌شد. با اطمينان به دانشجويان مي‌گويم كه تا آخرين لحظه براي اصلاح مواردي كه ممكن است به اشتباه در سيستم جديد به ثبت رسيده باشد، موظف هستيم و بايد همان اطلاعاتي كه در سامانه سيدا به ثبت رسيده بايد در سيستم آموزشيار نيز وجود داشته باشد. البته سيستم سيدا در واحدهاي دانشگاهي ديگر فعال است اما صرفا در اختيار حوزه پرسنل دانشگاهي براي تطبيق اطلاعات دانشجويان قرار دارد و از آنجايي كه كارشناس آموزشي به هر دو سيستم دسترسي دارد، دانشجو مي‌تواند در صورت بروز مشكل به واحد دانشگاهي مراجعه كرده و مغايرت‌گيري اطلاعات را انجام دهد. البته به هيچ‌وجه امكان درج اطلاعات جديد در سامانه قبلي وجود ندارد.

سامانه جديد و اتفاقات جديدي كه به وسيله آن محقق مي‌شود، چه تاثيري بر كيفيت آموزش مي‌گذارد؟

براساس درخواست و تقاضايي كه دانشجويان از مسئولان دانشگاه داشتند، قرار است سرويس خوبي را كه در شأن دانشگاه آزاد اسلامي و دانشجويان اين دانشگاه است به آنها ارائه دهيم.
بخشي از تحقق اين مساله به يكپارچه‌سازي اطلاعات باز مي‌گشت و بخش ديگر نيز به فعال‌سازي قابليت‌ها و امكانات اين سامانه بازمي‌گردد درحالي كه سامانه سيدا 4 و سيدا 7 تنها يك سامانه آموزش و شهريه بود اما در آموزشيار ما با پنجره خدمات الكترونيكي روبه‌رو هستيم كه براساس آن خدمات به صورت الكترونيكي دراختيار دانشجو قرار مي‌گيرد.
در اصل دانشجو با يك بار ورود به اين سامانه هم مي‌تواند كارهاي آموزشي خود را انجام دهد و هم كارهاي مربوط به امور مالي، اداري و پژوهشي را دنبال كند.

سامانه آموزشيار تاثيري هم بر آموزش‌هاي الكترونيك خواهد داشت؟

اين يك سيستم آموزشي است و زماني كه از برگزاري كلاس‌ها به صورت آنلاين صحبت مي‌كنيم ما درواقع درباره يك ELMNS صحبت مي‌كنيم كه داراي دو بخش است، اول اينكه از سيستم آموزش اطلاعات دانشجو و كلاس‌هاي درسي دانشجو را به اين ELMNS منتقل مي‌كنيم و جا دارد اينجا اين نويد را هم بدهم كه براي ترم آينده صرفا دو ELMNS را در كل واحدها منتشر مي‌كنيم و همه دانشجويان براساس همين دو كارهايشان را جلو مي‌برند. درحالي كه در ترم‌هاي گذشته نرم‌افزارهاي مختلفي داشتيم و چون برخي از اين نرم‌افزارها از آمادگي لازم نيز برخوردار نبودند، نگراني‌هايي براي دانشجويان ايجاد شده بود اما در مدل جديد با دو ELMNS بسيار قوي كار را جلو مي‌بريم و قطعا كلاس‌ها با كيفيت بسيار بهتري برگزار مي‌شود.

آيا درحال حاضر همه واحدهاي دانشگاه به آموزشيار متصل هستند؟

ما در مرحله اول تمامي سامانه‌هاي سيدا 4 وسيدا 7 را كه حدود 435 واحد دانشگاهي را شامل مي‌شد در سامانه آموزشيار قرار داديم، همچنين 50 واحد ديگر دانشگاهي را هم داريم كه نرم‌افزارهاي مختلفي دارند كه قرار است دانشجويان اين واحدها در همان سامانه قبلي انتخاب ‌واحد و حذف و اضافه را انجام دهند تا به تدريج آنها را نيز به سامانه آموزشيار اضافه كنيم. قطعا تا آبان‌ماه تمام واحدها به اين سامانه متصل مي‌شوند. نكته ديگر اينكه تمام دانشجويان ورودي جديد دانشگاه آزاد اسلامي فقط بايد با سامانه آموزشيار اقدام به ثبت‌نام كنند و شروع كلاس‌هاي آنها نيز از طريق همين سامانه خواهد بود. ما مركز پاسخ متمركزي را نيز به شماره 02147919100 در دانشگاه ايجاد كرده‌ايم كه در صورت بروز مشكل مي‌توانند از اين طريق امور را پيگيري كنند.

يكي از فرآيندهاي اصلي آموزشي دانشجويان، انتخاب واحد در ابتداي هر ترم است. اين فرآيند در سامانه جديد چگونه انجام مي‌شود؟

مدل انتخاب‌ واحد نيز به صورت متمركز است، يعني بازه انتخاب ‌واحد به تفكيك استان‌هاي مختلف مشخص است و كاملا تعيين شده كه كدام استان‌ها و حتي چه ورودي‌هايي قرار است در روز تعيين شده در انتخاب ‌واحد شركت كنند. صرفا ورود دانشجو براساس جدول استاني خواهد بود و اگر دانشجو در ساعات ديگري براي انتخاب ورود وارد سامانه شود، قطعا امكان انتخاب به او داده نمي‌شود و دليلش هم بحث ترافيك اينترنتي است و صرفا دانشجوياني كه در بازه زماني تعيين شده براي آن استان باشند، حق ورود به سيستم و انتخاب‌ واحد را خواهند داشت.

تقسيم‌بندي بازه انتخاب ‌واحد به 3 نوبت زماني

بازه انتخاب ‌واحد نيز به سه نوبت تقسيم‌بندي شده كه ساعت 8 تا 14 نوبت اول، 15 تا 21 نوبت دوم و 22 تا 6 صبح روز بعد نيز براي افرادي است كه نتوانستند در نوبت اول و دوم دست به انتخاب‌ واحد بزنند. به دانشجويان اطمينان خاطر مي‌دهيم كه تا آخر نفري كه بايد انتخاب ‌واحد كند اين امكان براي آنها فراهم است و اگر به هر دليلي نتوانستند در زمان مقرر دست به انتخاب ‌واحد بزنند، اصلا نگران نباشند، بلكه در دوره بعد باز هم انتخاب ‌واحد فعال خواهد شد.

دليل جابه‌جايي تاريخ‌هاي اعلام شده براي انتخاب‌ واحد در استان‌هاي مختلف چيست؟

با توجه به تاخيري كه در شروع فرآيند كار داشتيم برخي از استان‌ها و واحدهاي دانشگاهي با توجه به اينكه فرصت نكردند برنامه‌ريزي درسي را ثبت سيستم كنند و همچنين بحث ارتقاي سرورها را نيز داشتيم و به همين دليل با وقفه‌هايي در به‌روزرساني سيستم روبه‌رو شديم، همچنين به خاطر اينكه دانشجو براي انتخاب ‌واحد دچار نگراني نشود، تصميم‌گيري كرده تا برنامه انتخاب ‌واحد برخي واحدهاي دانشگاهي را تغيير دهيم كه اين مساله توسط خود واحد و از طريق سايت و سامانه‌هاي اطلاع‌رساني به دانشجويان اعلام مي‌شود.

چرا براي دانشجوياني كه معدل الف هم دارند، 20 واحد به‌عنوان سقف در نظر گرفته شده است؟

طبق آيين‌نامه آموزشي دانشجويان در شرايط عادي سقف انتخاب ‌واحدشان 20 است و اگر دانشجوي ممتاز باشد شرايط متفاوت است، اما چون كارشناسان وضعيت دانشجوي الف را در طول ‌ترم بررسي مي‌كند هنوز اطلاعات اين دانشجويان به‌طور كامل ثبت نشده است و دانشجويان ممتاز از اين بابت نگران نباشند چراكه سقف آنها 24 واحد خواهد شد.

مساله پيش‌نياز و هم‌نياز دانشجويان چگونه در سامانه اجرا خواهد شد؟

هر دانشجويي كه اولين بار در دانشگاه ثبت‌نام مي‌كند توسط گروه آموزشي مربوطه يك جدول ارائه دروس در اختيارش قرار مي‌گيرد كه براساس آن به دانشجو پيشنهاد مي‌شود در ترم اول، دوم، سوم و... چه درس‌هايي را بگيرد و در آن جدول مفهوم پيش‌نياز و هم‌نياز به درستي لحاظ شده است و در اين سامانه نيز ما پيش‌نياز و هم‌نياز را به صورت همزمان در كل كشور لحاظ كرده‌ايم، يعني پيش‌نياز و هم‌نياز دانشجويي يكي از واحدها در يك رشته هيچ تفاوتي با دانشجوي همان رشته در واحد ديگر ندارد، درحالي كه در گذشته اين‌طور نبود. البته اين ترم استثنا هم دانشجو و هم كارشناس آموزشي را موظف به كنترل اين مساله كرده‌ايم تا مشكلي ايجاد نشود و هر واحد دانشگاهي جدول ترميك را در اختيار دارد و دانشجو مي‌تواند از گروه آموزشي مربوطه خود اين جدول را دريافت كند.

امكان باز شدن سايت براي انتخاب ‌واحد در چند مرتبه وجود دارد؟

نمي‌توان به‌طور دقيق اين مساله را گفت، اما قول مي‌دهيم آخرين نفر هم بتواند انتخاب ‌واحد خود را انجام دهد و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.

برخي دانشجويان عنوان مي‌كنند كه امكان ورود به سامانه آموزشيار را ندارند، اين مشكل از كجاست؟

ما سامانه پيامكي هم داريم كه در مرحله بعد فعال مي‌شود و به محض اينكه دانشجو شماره‌اش را به ثبت برساند از اين طريق سامانه تبادل اطلاعات را خواهيم داشت. اما در اين مرحله پيشنهادم اين است كه حتما الگوريتمي كه لحاظ كرده‌ايم را مطالعه كنند و تنها كافي است به سايت مراجعه كرده و به بخش راهنماي دانشجو بروند، در اين مرحله الگوريتمي را اعلام كرديم كه به وسيله آن دانشجويان مي‌توانند وارد سامانه شوند. البته ممكن است دانشجوياني را داشته باشيم كه مبداشان يك واحد باشد اما در ترم بهمن‌ماه در واحد ديگر ميهمان شده‌اند كه براساس آن دو شماره دانشجويي دارد كه يكي براي واحد مبدا و ديگري واحد مقصد است، به همين دليل اين احتمال دارد كه با شماره دانشجويي مبدا امكان دسترسي به سامانه را نداشته باشد، اين دسته از دانشجويان بايد يا يك پيامي را دراين باره بگذارند يا با مركز پاسخگويي تماس بگيرند تا كارشناسان در لحظه دانشجو را راهنمايي كنند. با اطمينان مي‌گويم كه هيچ محدوديتي براي ورود دانشجو لحاظ نشده و دانشجويان به‌راحتي مي‌توانند همانند پرسنل و ديگر كاركنان وارد اين سامانه شوند.

برخي افراد زمان مراجعه به سامانه متوجه نواقص يا مغايرت‌هايي در سامانه جديد مي‌شوند. اين دانشجويان چه كاري بايد انجام دهند؟

از دانشجويان درخواست داريم تا حتما در اولين ورودشان به سامانه آموزشيار كارنامه آموزشي و مالي‌شان را با آنچه در سيستم قبلي وجود داشت، تطبيق دهند و اگر مغايرتي وجود داشت از طريق راه‌هاي ارتباطي موجود مساله را به كارشناسان آموزشي اطلاع دهند تا به سرعت موارد متناقض رفع شود. اين مساله نيز دلايل مختلفي دارد، به‌طور مثال شايد دانشجو از تسهيلات صندوق رفاه استفاده كرده باشد اما بخشي از اطلاعات اين صندوق در سامانه وجود نداشته و به همين دليل دانشجو بدهكار شود، اما جاي هيچ نگراني وجود ندارد چراكه در صورت وجود چنين مسائلي دانشجو مي‌تواند مساله را اطلاع دهد.

مركز پاسخگويي به مشكلات آموزشيار در چه زمان‌هايي فعاليت مي‌كند؟

درحال حاضر زمان اداري را درنظر گرفته‌ايم اما درصورت نياز ساعت كاري را افزايش مي‌دهيم. مركز پشتيباني سامانه آموزشيار با شماره 47919100 و پيش شماره تهران پاسخگوي دانشجويان است.

يكي ديگر از مشكلات دانشجويان به اجازه پرداخت شهريه مربوط مي‌شود. اين مشكل چه زماني رفع خواهد شد؟

درباره شهريه ما با دو حالت مواجه هستيم. برخي از دانشجويان بدهي‌اي از قبل داشتند كه سايت براي آنها باز است و دانشجو مي‌تواند به درگاه پرداخت اينترنتي متصل شود، اما برخي ديگر اصلا بدهي‌اي ندارند بنابراين نياز نيست به درگاه نيز متصل شوند. به عبارت ديگر تا زماني كه سر ترم شروع فرآيند انتخاب‌واحد را آغاز نكنيم دانشجو بدهي‌اي را در كارتابل مشاهده نخواهد كرد.
درحالي كه در سيدا، سيستم به اين شكل عمل مي‌كرد كه وقتي ‌ترم آغاز مي‌شد، سيدا به‌صورت اتوماتيك مبلغ شهريه ثابت را براي دانشجو به‌عنوان بدهي درنظر مي‌گرفت و دانشجو به‌محض ورود به سيستم بدهي مبلغ ثابت شهريه را داشت، البته سرترم نيز براي دانشجو فعال مي‌شد اما ما هنوز سرترم را فعال نكرده‌ايم كه براي دانشجو بدهي‌اي لحاظ شود.
به‌محض فعال‌سازي سرترم و تعريف ‌ترم جديد، دانشجو مبلغ شهريه ثابت خود را مشاهده مي‌كنند. البته اين مساله را درنظر گرفته‌ايم كه دانشجو پيش از انتخاب‌واحد بحث پرداخت شهريه ثابت را انجام دهد تا ديگر نگراني‌اي از اين بابت وجود نداشته باشد.

ميزان شهريه‌اي كه دانشجو بايد براي باز شدن سامانه بپردازد، چقدر است؟

شهريه ثابت را به‌عنوان ملاك باز شدن سايت درنظر گرفته‌ايم.

آموزشيار بر فرآيند فارغ‌التحصيلي چه تاثيري خواهد داشت؟

يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي كه وجود داشت فرآيند طولاني فارغ‌التحصيلي بود و چراكه كه واحد دانشگاهي ‌بايد مستندات دانشجو را در حوزه فارغ‌التحصيلان بررسي مي‌كرد و بعد تعدادي از آنها تجميع و تبديل به يك محموله مي‌شد و مستندات به سازمان مركزي ارجاع داده مي‌شد كه مورد ارزيابي قرار بگيرد. درصورت بروز مشكلي باز مستندات به واحد برگشت داده مي‌شد؛ همه اين كارها نيز به‌صورت پستي انجام مي‌شد. دليل زمان‌بر بودن نيز همين پروسه رفت و برگشت مستندات بود. اما در سيستم جديد اين امكان فراهم شده كه به محض اينكه فرآيند فارغ‌التحصيلي دانشجو در واحد دانشگاهي شروع مي‌شود، تمامي پرونده فارغ‌التحصيلي دانشجو به‌صورت الكترونيكي براي سازمان ارسال و مورد بررسي قرار مي‌گيرد و تنها ظرف مدت چند هفته اصل مدرك دانشجو براي واحد دانشگاهي ارسال مي‌شود. در اصل با سامانه جديد يك فرآيند 6 ماهه به يك فرآيند چند هفته‌اي تبديل مي‌شود كه قطعا اين مساله يك مزيت مهم براي دانشجويان در آستانه فارغ‌التحصيلي است.

دانشجوياني كه درحال حاضر پيگير فارغ‌التحصيلي خود هستند چگونه اقدام كنند؟

دانشجويي كه الان مي‌خواهد فارغ‌التحصيل شود بايد در مرحله اول نمرات آنها به ثبت برسد كه اين مساله نيز ارتباطي به سامانه جديد ندارد، بلكه اساتيد بايد نمرات را ثبت كنند يا دانشجو بايد معرفي به استادي را بگذراند و اگر دانشجو واحد باقي مانده‌اي دارد بايد به واحد مربوطه مراجعه كرده تا دوره معرفي به استادش دنبال شود و بعد وارد مرحله فارغ‌التحصيلي شود. در اصل دانشجو بايد بحث سرفصل‌هاي دروس گذرانده شده‌اش را پيگيري كرده و همچنين تسويه‌حساب‌هاي مالي‌ا‌ش را نيز دنبال كند.

يكي از مشكلات دانشجويان در حوزه آموزشي به بحث ميهماني مربوط مي‌شود. آموزشيار چگونه به حل مسائل مربوط به اين موضوع كمك مي كند؟

يكي از ويژگي‌هاي مهم آموزشيار بحث معدل‌سازي‌هاست، اگر دانشجويي درسي را از يك واحد به واحد ديگر به‌عنوان ميهمان مي‌گرفت يا بحث معدل‌سازي‌اش را دنبال مي‌كرد، به دلايلي از جمله سرفصل‌ها ممكن بود درسي در يك واحد دانشگاهي دو واحدي محسوب مي‌شد و در يك واحد ديگر 3 واحدي تلقي مي‌شد اما امروزه به دليل تغيير نظام هوشمند و يكپارچه داده همه سرفصل‌هاي دانشگاه را در كل واحدها يكپارچه كرده و درنتيجه هر دانشجو در هر واحد دانشگاهي يك سرفصل مشخص را مي‌گذراند و اگر دانشجويي بخواهد از يك واحد به واحد ديگر به‌عنوان دانشجوي ميهمان برود ديگر چنين مشكلي را نخواهد داشت.

با راه‌اندازي آموزشيار هنوز هم به‌خاطر صدور گواهي اشتغال به تحصيل نياز به مراجعه حضوري وجود دارد؟

خير، به وسيله اين سامانه ما به سمت اتوماسيون شناختي درحال حركت هستيم به اين معنا كه ما بسياري از فرآيندهاي مرسوم مانند صدور گواهي اشتغال به تحصيل كه به صورت دستي دنبال مي‌شد تغيير كرده است. در اتوماسيون شناختي به‌دنبال اين هستيم كه اگر درخواستي يك سيستم مشخصي دارد از لحاظ دستي خارج و به شكل هوشمند دنبال شود و در سيستم جديد اين امكان وجود دارد كه دانشجو درخواست صدور گواهي اشتغال به تحصيلش را در سامانه به ثبت برساند. به عبارت ديگر دانشجو در كارتابل خود درخواست گواهي اشتغال به تحصيل را به ثبت مي‌رساند و محلي كه بايد اين گواهي به آنجا ارائه شود را نيز ثبت مي‌كند و اطلاعات از پرونده دانشجو به صورت الكترونيكي در پرونده دانشجو قرار مي‌گيرد. در مرحله اول براي حوزه آموزشي ارسال مي‌شود و بعد از تاييد اين بخش، نامه باز به‌صورت الكترونيكي براي نرم‌افزار اتوماسيون ارسال و نامه به‌صورت الكترونيكي مهر مي‌شود و بعد نامه به كارتابل دانشجو ارجاع داده مي‌شود.

ويژگي‌هاي سامانه آموزشيار از چه زماني در اختيار دانشجويان قرار مي‌گيرد؟

ويژگي‌هاي مورد اشاره سامانه از ترم جديد در اختيار دانشجويان قرار دارد.

برخي دانشجويان هنوز منتظر ثبت نمرات خود هستند؛ با توجه به تغييرات در سامانه نمرات چه زماني اعلام مي‌شود؟

تا اول مردادماه سامانه فعال بود و نمراتي كه توسط اساتيد ثبت و نهايي شده باشد، به‌راحتي به سامانه جديد منتقل شده اما اساتيدي كه نمره را نهايي نكرده يا اصلا اقدام به ثبت نمره نكرده باشند، مساله متفاوتي است. در ترم تابستان 51 هزار نمره در سامانه جديد براي دانشجويان به ثبت رسيده است. در ترم بهمن‌ماه 98 نيز حدود يك ميليون نمره در سامانه جديد به ثبت رسيده و با توجه به اينكه هaر دانشجو چند نمره دارد، امكان دارد كه اساتيد برخي درس‌ها فرصت نكرده باشند تا نمرات را به ثبت برسانند. البته اساتيدي كه هنوز اقدام نكرده‌اند بايد در اسرع وقت اين كار را به پايان رسانند. تاكيد مي‌كنم كه سامانه هيچ مشكلي براي ثبت نمره ندارد و اگر نمره‌اي هنوز اعلام نشده، از طرف استاد به ثبت نرسيده است.

دانشجويان نگران زمان اعتراض نباشند

در سيستم جديد به واحدهاي دانشگاهي اطلاع داده‌ايم كه امكان ثبت اعتراض به نمره را براي ترم تابستان و نمرات جديدي كه ثبت مي‌شود، فعال كنند تا دانشجو نگراني‌اي از اين بابت نداشته باشد كه بازه اعتراض به نمره تمام شده است.

ترم گذشته بحث ‌ترميم معدل دانشجويان به‌خاطر شرايط فعلي مطرح شد، اين مساله به كجا رسيد؟

همچنين براي دانشجوياني كه در مقطع كارشناسي بودند نمره 12 و براي كارشناسي‌ارشد زير نمره 14 را براي ترميم معدل لحاظ كرده‌ايم و اين قول داده شد تا حداكثر 3 درس و حداكثر 6 واحد را ترم آينده به‌صورت تكراري و تنها براي ترميم معدل بگيرند. البته اين بدان معني نيست كه دانشجو مي‌تواند درسي را كه اصلا نگذرانده، دريافت كند بلكه تنها بحث ‌ترميم معدل مطرح بوده و بايد تا سقف تعيين شده دروس تكراري را بگذراند.

آيا در اين سامانه اطلاعات مربوط به صندوق رفاه دانشجويي وجود دارد؟

صندوق رفاه در حوزه مالي است. ما نرم‌افزار جامع را داريم كه شامل ماژول‌هاي مختلف است. ماژول صندوق رفاه نيز در آن وجود دارد اما چون پايه فعاليت‌هاي دانشجويان از ابتداي ورود تا انتها در حوزه آموزش است، مجبور بوديم تا تمركزمان را در فاز اول بر بحث آموزش بگذاريم. در فاز دوم داده‌هاي مربوط به صندوق رفاه را تكميل خواهيم كرد اما چون در اين بازه زماني دانشجو نگراني‌اي نداشته باشد، اطلاعات مربوط به صندوق رفاه در اختيار واحد دانشگاهي قرار دارد و هر زماني كه دانشجو نياز داشته باشد، مي‌تواند به كارشناس مربوطه مراجعه يا از طريق راه‌هاي ارتباطي وضعيت خودش را مشاهده كند.

يكي از دغدغه‌هاي دانشجويان به موضوع تقسيط شهريه مربوط مي‌شود. اين موضوع در سامانه آموزشيار چگونه ديده شده است؟

در سيستم آموزشيار نيز حالت‌هاي مختلفي وجود دارد. در اولين مرحله دانشجو امكان تقسيط شهريه را خواهد داشت كه بنا بر تصميم واحد متفاوت خواهد بود. اما دانشجويان متقاضي، درخواست تقسيط شهريه خود را به ثبت مي‌رسانند و سيستم موضوع را براي كارشناس آموزش ارسال خواهد كرد و درصورت تاييد به حوزه امور مالي ارجاع داده مي‌شود و درصورت تاييد اين بخش نيز، مساله به‌صورت اتوماتيك براي دانشجو لحاظ مي‌شود. حالت دوم نيز آن است كه ما وام‌هاي بيرون از دانشگاه را نيز داشتيم كه همچنان برقرار است و دانشجو از طريق سامانه ساجد مي‌تواند اين مساله را دنبال كند. اگر به‌دلايلي دانشجويان درباره پرداخت مالي نگراني‌اي داشتند مي‌توانند با روش‌هاي مختلف اعم از تقسيط، معرفي به بانك‌ها براي دريافت وام يا وام‌هاي وزارت علوم و وزارت بهداشت بهره‌مند شوند و در اصل روال گذشته حذف نشده است، اما چون داده‌هاي آن در بخش صندوق رفاه تعيين نشده، فعلا در سامانه جديد دانشجويان امكان ديدن بخش صندوق رفاه را ندارند.

با توجه به زمان راه‌اندازي سامانه، آيا كارشناسان و مسئولان واحدها نسبت به امكانات و ويژگي‌هاي سامانه آشنايي دارند؟

در يك ماه گذشته فرآيندي را داشتيم كه بخشي از آن مربوط به تبديل اطلاعات و بخش ديگر مربوط به آموزش سيستم به واحدهاي دانشگاهي بوده است و نبايد فراموش كرد كه دانشجو ساده‌ترين كارتابل را در اختيار دارد چراكه درنهايت مي‌خواهد انتخاب ‌واحد، ثبت درخواست يا مشاهده نمرات را انجام دهد اما به واحدهاي دانشگاهي ما طي 4 هفته در قبال فايل‌هاي مختلف آموزش‌هاي لازم را ارائه داده‌ايم.

دانشجوياني كه رمزشان را تغيير داده‌اند الان امكان ورود به سامانه را ندارند. مشكل خود را چگونه حل كنند؟

مدلي كه درنظر گرفته‌ايم به اين شكل است كه به مدير فناوري و اطلاعات هر واحد دانشگاهي دسترسي داده‌ايم تا بازنمايي مجدد پسورد دانشجو، اساتيد و پرسنل واحد را انجام دهد و از طريق كانال‌هاي ارتباطي يا سيستم تيكتينگ يا مركز پاسخگويي اين مساله را پيگيري كنند.

در سامانه آموزشيار تداخل امتحانات به‌عنوان يكي ديگر از چالش‌هاي دانشجويان مورد توجه بوده است؟

تداخل امتحاني در اين سامانه جديد آموزشيار كنترل مي‌شود.

انتهاي پيام

 

1399/06/22
/
تصویر روز
/
زمستان
/ /
/
ده خبـر پربازدیـد
/
جزئيات دسترسي به سامانه مديريت يكپارچه امور آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي (آموزشيار) اعلام شد
----------------------------------
زمان برگزاري امتحانات دانشگاه آزاد اسلامي خوزستان به تعويق افتاد.
----------------------------------
تاريخ برگزاري امتحانات پايان ترم دانشگاه آزاد اسلامي واحد دزفول مشخص شد
----------------------------------
راهنماي دانشجويان و استادان در كلاس مجازي
----------------------------------
تشريح فرآيندهاي آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي دزفول در ايام كرونا
----------------------------------
جزئيات نحوه انجام امور اداري و آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي در دوره فاصله گذاري اجتماعي براي مقابله با ويروس كرونا
----------------------------------
دانشگاه آزاد اسلامي دزفول به توليد گياهان با روش كشت‌بافت ورود مي‌كند
----------------------------------
امكان دسترسي 24 ساعته به دروس ضبط شده كلاس مجازي/ به همراه راهنماي دانلود با گوشي
----------------------------------
اطلاعيه: دستورالعمل امتحان مجازي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دزفول
----------------------------------
رئيس دانشكده فني و مهندسي واحددزفول ‎معرفي شد
----------------------------------
/ /
//
تعداد بازدیدکنندگان امروز 3
تعداد بازدیدکنندگان دیروز 115
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 197003
تعداد کاربران بر خط 46
تعداد کاربران لاگین بر خط 1
جمعهپچسدیش
4321...
111098765
18171615141312
25242322212019
..3029282726
//
/
روابط عمومی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
/
Powered by DorsaPortal