به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر محمدمهدي طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در نشست خبري كه صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان مركزي برگزار شد، با محكوميت اقدام نشريه فرانسوي در اهانت به پيامبر اعظم(ص)، گفت: اين اقدام نشان از اين موضوع دارد كه غرب چه در جوامع فرهنگي و چه در جوامع سياسي كه با حمايت رئيسجمهور فرانسه صورت گرفت، تاب و تحمل مواجهه با فرهنگ اسلام ناب محمدي(ص) را ندارد. دكتر طهرانچي با تبريك آغاز سال تحصيلي به دانشجويان و دانشآموزان، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامي افتخار دارد در گام دوم انقلاب اسلامي با رويكرد جديد بتواند مسيري مطابق با بيانات مقام معظم رهبري اتخاذ كند. رهبر معظم انقلاب در گام اول انقلاب توفيق تشكيل هزاران واحد دانشگاهي و تحصيل ميليونها جوان ايراني را جزو افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران برشمردند كه به حق نيز اين چنين است. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: كشور ما در حوزه پيشرفت علم اعم از برون دادها و فارغالتحصيلان در جايگاه بسيار رفيعي قرار دارد و به دنبال آن يكي از علتهاي برخورد همه جانبه غرب با اين نظام بر سر پيشرفتهاي علمي است كه حتي اين موضوع را در مقالات و نشريههاي علمي خود نيز به صراحت بيان ميكند. مانند مقاله سال 2005 نشريه نيچر كه در آن از احياي مرجعيت و تمدن علمي در ايران سخن به ميان آمده و تصريح شده كه بايد جلوي اين پيشرفت را با اغتشاش يا تحريم گرفت كه اين موضوع حكايت از نگاه غرب با اين حركت بزرگ مردم ايران دارد. دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاهي از مردم، براي مردم و در خدمت مردم است عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه 40 درصد آموزش عالي در حوزه دانشجويي و هيأت علمي در اختيار دانشگاه آزاد اسلامي است، گفت: اين دانشگاه، دانشگاهي از مردم، براي مردم و در خدمت مردم است. درست است كه در گام اول انقلاب توجه بيشتر به تحصيل و دانش تخصصي بود، اما دانشگاه آزاد اسلامي در گام دوم خود با رويكرد جديدي نسبت به آموزش عالي مطابق با خواست مردم حركت ميكند. وي تصريح كرد: رفتار داوطلبان كنكور در 5 سال اخير حكايت از عدم مقبوليت رفتار آموزش عالي در مقابل خواست مردم دارد. تراكم بيش از حد داوطلبان در حوزه علوم پزشكي و از طرفي ديگر، عدم رغبت داوطلبان به حوزههاي علوم انساني، علوم پايه، مهندسي و كشاورزي گوياي اين نكته است كه مردم رفتار آموزش عالي و آنچه تاكنون انجام گرفته را نميپسندند و اين موضوع لزوم تغييري را در رويكرد آموزش عالي براي تربيت نسل جوان مطالبه ميكند. خواسته مردم از آموزش عالي،توجه به آينده، اشتغال و زندگي جوانان است عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه خواسته مردم از آموزش عالي علاوه بر رويكرد علمي و ارتقاي فرهنگ، توجه به آينده، اشتغال و زندگي جوانان است،گفت: نميتوانيم بگوييم آنچه كه در دانشگاه درس ميدهيم، كامل است. رويكردها بايد تغيير پيدا كند، بنابراين در دانشگاه آزاد اسلامي با تدوين يك برنامه پنج ساله به دنبال آن هستيم كه در سه حوزه به عنوان پرورش دهنده قوه عاقله، گسترش دهنده فضاي انقلابي در كشور و تأثيرگذاري در حوزه تربيتي و فرهنگي، دانشگاهي سرآمد و پاسخگو باشيم. دانشگاه آزاد اسلامي بايد دانشگاهي كارآمد و پايدار باشد دكتر طهرانچي با بيان اينكه مسائل كنوني كشور چند وجهي و پيچيده است كه بايد با بهرهگيري از وجوه علم به آنها بپردازيم، اظهار داشت: با توجه به اين موضوع، دانشگاه بايد پاسخگو بوده و براي پاسخگويي سرآمد باشد. اين رويكرد، حلقه جهتگيري دوم است و در جهتگيري سوم، دانشگاه آزاد اسلامي بايد دانشگاهي كارآمد و پايدار باشد. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي افزود: وابستگي بيش از حد دانشگاه به شهريه دانشجويي به هيچ وجه قابل تحمل نيست و بايد رويكردهاي متنوعي را در حوزه اقتصادي داشته باشيم. دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان يك عنصر و كنشگر فعال در آموزش عالي در حال فعاليت است و مردم در طول 37 سال گذشته امكانات بي نظيري را براي اين دانشگاه فراهم كردهاند، بنابراين بايد اين سرمايه را به كار گرفت تا دانشگاهي كارآمد و پايدار بود. تنها دانشگاهي كه در منطقه شعب فعالي دارد، دانشگاه آزاد اسلامي است و در اين 40 سال گوي سبقت را نسبت به نظام آموزش عالي گرفته است.  وي خاطرنشان كرد: تحولاتي كه قرار است در اين راستا صورت بگيرد، با محوريت ارتقاي كيفيت و كارآمدي دورههاي تحصيلي و با توجه به تربيت اخلاقي، هويتي و معنوي، توجه به اصل پيشرفت علمي، مرجعيتسازي و تمدن آفريني دانشگاه و توجه به جايگاه بينالمللي و الهام بخش دانشگاه آزاد اسلامي در منطقه، به عنوان تنها دانشگاه فعال در كشورهاي منطقه خواهد بود. دانشگاه آزاد اسلامي در حال گذر از زنجيره دانشگاهي به شبكه دانشگاهي است دكتر طهرانچي ادامه داد: در اين راستا پاسخگويي و قابليت حل مسأله، تحول در فرهنگ سازماني، فعاليتهاي منسجم و همافزايي شبكهاي را به طور جد پيگيري ميكنيم. به دنبال اين هستيم دانشگاه آزاد اسلامي را كه به عنوان بزرگترين دانشگاه زنجيرهاي دنيا فعاليت داشته، به بزرگترين شبكه دانشگاهي تبديل كنيم. گذر از زنجيره دانشگاهي به شبكه دانشگاهي مساله مهمي است. اتفاقاتي كه اكنون در دانشگاه آزاد اسلامي رخ ميدهد، در قالب اين تغيير تفسير ميشود تا شاهد افزايش بهرهوري و پايداري اقتصادي و تبديل به سازمان ياد گيرنده باشيم. عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه دانشگاه بايد بتواند اقتصاد پويا داشته باشد، گفت: معتقديم كه «ذات نايافته از هستي بخش، چون تواند كه بود هستي بخش»، بنابراين اگر دانشگاه اقتصاد پويا داشته باشد، كساني كه در آن تربيت ميشوند، ميتوانند قدرت حل مسأله و اقتصاد پويا داشته باشند. آنچه كه در دانشگاه آزاد اسلامي ميبينيم، در شبكهسازي دانشگاه بخشي از اين حلقه است. دكتر طهرانچي با اشاره به فعاليت سامانه پژوهشيار در دانشگاه آزاد اسلامي، اظهار داشت: يكي از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامي اين است كه نظام موضوعات بيش از 20 چالش ملي را احصا كرده و در اختيار شبكه محققان خود قرار داده است. 100 هزار پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامي شامل 80 هزار دانشجوي كارشناسي ارشد، 10 هزار دانشجوي دكتري و 10 هزار دانشجوي دكتري تخصصي پزشكي در اين سامانه به صورت منسجم در حال انجام تحقيقات در شبكه يكپارچه دانشگاه آزاد اسلامي هستند. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: در حركت دوم دانشگاه آزاد اسلامي كه تبديل زنجيره به شبكه است، لازم بود كه نظام و ساختار آموزشي خود را به صورت پيوسته و در يك قالب استاندارد داشته باشيم، چرا كه همانطور كه ميدانيم در شبكه، تعداد اعضا مهم است كه متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامي در گذشته در رويكرد با سامانههاي آموزشي و پژوهشي به تعداد اعضاي شبكه توجه نداشت و هر يك از واحدها به صورت مجمع الجزايري فعاليت ميكردند. متأسفانه در اين حوزه كه اقتضاي شبكهاي شدن است، كشور دچار مشكلات جدي است و هر دانشگاه، واحد و مركز دانشگاهي براي خود سامانهاي را كه از سامانههاي خارجي به عاريت گرفته شده، به كار بسته است. وي خاطرنشان كرد: مبناي ما اين است كه دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاهي يكپارچه در سياست گذاري، نظارت، پاسخگويي و چند وجهي در اجراست و وحدت و كثرت را در كنار هم دارد. با اين مقدمه امروز شاهد افتتاح سامانه مديريت امور يكپارچه آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي هستيم. سامانهاي كه افتخاري براي نظام آموزش عالي است، چرا كه يك ميليون دانشجو به صورت همزمان ميتوانند از اين سامانه استفاده كرده و كلاسهاي آموزش مجازي را به صورت يكپارچه در قالب اين بستر مديريت كنند. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به تجربه موفق اين دانشگاه در برگزاري كلاسهاي آموزشي در ايام شيوع ويروس كرونا، خاطرنشان كرد: اين دانشگاه خوشبختانه توانست در دوران كرونا با 280 هزار كلاس برخط، يك ركورد بينظير را با پوشش قرار دادن بيش از 700 هزار دانشجو از آن خود كند و اين اتفاق بزرگ بخشي از اين زنجيره تكميلي است، البته هر ساماندهي مشكل خاص خود را دارد كه با هماهنگي و بيان تبادل نظر درباره مشكلات ميتوان آن را به نحو احسن حل كرد. دكتر طهرانچي افزود: آنچه تاكنون در دانشگاه آزاد اسلامي رخ مي داد، فعاليت مستقلانه 500 واحد و مركز دانشگاهي بود و هر كدام از اين نقاط مديران راهور خود را داشتند و زماني كه تصميمي در ستاد و سازمان گرفته ميشد، اين تصميم در برخي از نقاط اجرايي نميشد و موجب گلايه دانشجويان شده بود. در واقع حركتي كه اكنون در دانشگاه آزاد اسلامي آغاز شده، در جهت تأمين كيفيت و پاسخگويي به دانشجويان است.  عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي در بخش ديگري از سخنانش به شهريه اين دانشگاه اشاره و تصريح كرد: ما ميدانيم كه اوضاع اقتصادي كشور تحت تأثير كرونا قرار گرفته و زندگي و معيشت مردم به سبب تورم افسار گسيخته، دچار خدشه شده است. آموزش به عنوان اقلام سوم يا چهارم پس از غذا، پوشاك و مسكن در سبد خانوار مطرح است و با توجه به اهميتي كه مردم ايران نسبت به علم آموزي دارند، موضوع شهريه يكي از دغدغههاي آنهاست، از اين رو با توجه به اينكه بيش از 85 درصد نظام آموزش عالي كشور ما شهريهپرداز است و دانشگاه آزاد اسلامي به تنهايي 40 درصد آموزش عالي را شامل ميشود، روش جديدي را براي شهريههاي دانشجويي در نظر گرفتيم. دكتر طهرانچي ادامه داد: نظام سنتي تعيين شهريه دانشگاه آزاد اسلامي كه مربوط به 4 دهه قبل بود، براساس نظامهاي گروه درسي شامل علوم انساني، فني و مهندسي، علوم پايه، هنر و علوم پزشكي تعيين ميشد كه در دوره جديد آن را مورد تجديدنظر قرار داديم. براساس سياستهاي راهبردي كه به علوم پايه توجه دارد، براي دورههاي جديد و دانشجويان جديدالورود، شهريه ثابت آن دورهها را كاهش داديم، البته براي رشتههاي پرطرفدار و ايجاد توازن در همان دالان، كمي افزايش داديم، چرا كه امروز سيستم نظام عرضه و تقاضا، شهريه را تعيين ميكند. وي اظهار داشت: شهريه ثابت دانشجويان ورودي سالهاي قبل كه شامل 40 درصد كل شهريه ميشود، تغييري نخواهد داشت و شهريه متغير نيز براساس نوع درس تعيين ميشود، يعني شهريه متغير نظري با شهريه متغير عملي، هوشمندانه مديريت خواهد شد. به طور كلي اجازه افزايش شهريه بيش از 20 درصد را به واحدها نداديم و اين ميزان افزايشي است كه شامل شهريههاي متغير مي شود و در كل افزايش شهريه كمتر از 15 درصد خواهد بود. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه سطح متفاوت واحدها يكي ديگر از شاخصهاي تعيين شهريه خواهد بود، ادامه داد: يكي از اشكالاتي كه به شهريه دانشگاه آزاد اسلامي وارد بود، اين بود كه اين شهريه براي تمامي واحدها به صورت يكسان در نظر گرفته ميشد و اين موضوع ظلم در حق واحدهاي كوچكتر بود. در دوره جديد اين اشكال را اصلاح كرديم و در شهريه ثابت اتفاقي كه خواهد افتاد اين است كه واحدهاي مختلف با توجه به نوع و درجه واحد دانشگاهي شهريه متفاوتي خواهند داشت. اين شهريه در دالاني است كه تعيين شده و اجازه نخواهيم داد كه از حداكثر شهريه سال گذشته بيشتر شود. به اين ترتيب در سر جمع واحدها، كاهش شهريه را خواهيم داشت و در برخي از رشته محلها در داخل دالان قيمتي، تغييرات اصلاحي را داشتيم. برگزاري «كلاسهاي گفتوگو» در دانشگاه آزاد اسلامي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود به نحوه برگزاري كلاسهاي غيرحضوري در ترم جديد دانشگاه آزاد اسلامي اشاره كرد و گفت: يكي از نكات بسيار مهم، حضور دانشجو در دانشگاه است كه در دوران شيوع كرونا ما با دوگانه حضور دانشجو و سلامت دانشجو مواجه هستيم كه از هيچكدام اينها نميتوان گذشت. با توجه به اين موضوع طرح 4+12 را تدوين كرديم كه براساس آن دانشجويان 12 جلسه ترم خود را در قالب كلاسهاي مجازي و 4 جلسه را در قالب كلاسهاي كوچك 5 تا 7 نفره با رعايت پروتكلهاي بهداشتي خواهند گذراند كه در اين كلاسهاي حضوري كه نام آن را «كلاسهاي گفتوگو» گذاشتهايم، استاد كيفيت آموزش را پيگيري كرده و در پايان جلسه حضوري، استاد نمره سه هفته گذشته دانشجو را ثبت و ارزيابي ميكند. وي «آموزش در بستر مجازي با هدف آموزش عميق» را شعار امسال دانشگاه آزاد اسلامي در حوزه آموزش عنوان كرد و افزود: در دورهاي كه گذشت، يكي از آسيبهايي كه در آموزش مجازي با آن مواجهه شديم، حركت به سمت آموزشهاي حفظ محور و سطحي بود. با توجه به اين موضوع جهتگيري و شعار امسال را آموزش عميق تعيين كرديم تا بتوانيم با همت اساتيد خوب دانشگاه كه در دوران كرونا از اسفندماه با تحولاتي كه رخ داد، نشان دادند ميتوانند به نحو احسن مطابق با نياز تغيير جهت بدهند، اين شعار را محقق كنيم. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به قابل مشاهده و ارزيابي بودن سامانههاي يكپارچه دانشگاه آزاد اسلامي به صورت لحظهاي، گفت: اين سامانهها به كنترل كيفيت در حوزه آموزش و پژوهش كمك خواهند كرد، به طوري كه طي چند ماه گذشته بيش از 3 ميليون و 800 هزار نفر آزمون را نظارت و ارزيابي كرديم و با اين ابزار به نحو احسن ميتوانيم كيفيت را كه در كنار كارآمدي شعار اصلي نظام آموزش است را به نحو احسن كنترل كنيم.  دكتر طهرانچي در ادامه اين نشست مطبوعاتي به سؤالات خبرنگاران حاضر در اين نشست پاسخ داد. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبني بر نحوه برگزاري كلاسهاي عملي و كارورزي در ترم جديد، گفت: براي كلاس عملي، كارورزي و دروس عملي بخشنامه اي در ارديبهشت ابلاغ شده تا دانشجويان در مكان زندگي خود، در واحد دانشگاهي دروس عملي را بگذرانند. دروس عملي به صورت گروه هاي كوچك 5 تا 7 نفره در محل زندگي فرد به صورت فشرده 12 جلسه در 3 روز برگزار مي شود. اين در حالي است كه ترم گذشته 5 هزار دانشجو امتحان جامع را برگزار كردند، بدون اينكه يك دانشجو از شهر خود بيرون بيايد. عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايرنا درباره برنامه هاي اين دانشگاه در سال تحصيلي جديد براي گسترش رشته هاي ميان رشته اي، گفت: اصطلاح رشته هاي بين رشته اي يك اشتباه رايج است، چرا كه ما رويكرد بين رشته اي داريم و در اين زمينه شوراي گسترش دانشگاه آزاد اسلامي را به شوراي گسترش، آمايش، برنامه ريزي و كارآفريني تغيير نام و ماهيت داديم و در اين زمينه دانشكده هاي جديد را با عناوين بين رشته اي مانند دانشگاه خدمات بندري و شهرهاي بندري، خانواده، حكمراني و ... ايجاد كرديم. وي ادامه داد: در اين رويكرد بين رشته اي، گروه هاي تخصصي مختلف با هدف مشخص گردهم مي آيند و براساس سند آمايش موضوعات هر يك از واحدهاي دانشگاهي تعيين مي شود. دكتر طهرانچي در پاسخ به خبرنگار آنا درباره مطالبات مقام معظم رهبري از دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: ارتقاي علم و فناوري و ترويج علم، گسترش فضاي انقلابي و حفظ كيان دانشگاه از مطالبات مقام معظم رهبري از دانشگاه آزاد اسلامي است كه با تدوين برنامه پنج ساله راهبردي و عملياتي در تحقق اين سه راهبرد تلاش خواهيم كرد. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز درباره امتيازات سامانه آموزشيار براي دانش آموختگان، گفت: تاكنون اطلاعات مربوط به 6 ميليون دانشآموخته و يك ميليون دانشجو وارد سامانه آموزشيار شده و جلوي جعل مدارك احتمالي با اين كار گرفته خواهد شد. همچنين ريز نمرات در اين بستر در دسترس فارغ التحصيلان قرار خواهد گرفت. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما با بيان اينكه 400 هزار دانشجوي جديد در اول آبان به دانشگاه آزاد اسلامي مي آيند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامي بايد ظرفيت 700 هزار دانشجوي فعلي را نيز داشته باشد و ترم تحصيلي دانشجويان جديدالورود بايد با دانشجويان قديمي به اتمام برسد. هنوز مشخص نيست در چه تاريخي قرار است دانشجويان ارشد به جمع دانشگاه آزاد اسلامي اضافه شوند. وي در ادامه گفت: در حالي كه در دنيا پذيرش ها براساس سوابق تحصيلي صورت مي گيرد، اما متاسفانه كنكور مداران در كشور، اصالت را به كنكور داده اند. دكتر طهرانچي در پاسخ به خبرنگار تسنيم، درباره وضعيت جذب دانشجويان مقاطع مختلف كارداني، كارشناسي ارشد و دكتراي اين دانشگاه براساس سوابق تحصيلي، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامي امكان خوبي وجود دارد كه دانشجويان با ارسال سوابق تحصيلي ميتوانند بدون كنكور وارد دانشگاه شوند و اگر در كنكور سراسري قبول شدند بدون خسارت به دانشگاه آزاد اسلامي ميتوانند در دانشگاه دولتي ثبتنام كنند. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: در حوزه بدون آزمون كارشناسي ارشد و دكتري پذيرش به صورت استعداد درخشان داريم و بيش از 11 هزار نفر در دوره كارشناسي ارشد و 3 هزار و 925 نفر در دكتري ثبتنام كردهاند كه از اين تعداد يك هزار و 698 نفر واجد شرايط بوده و به مصاحبه دعوت شده اند. دانشگاه آزاد اسلامي براي پذيرش دانشجو در مناطق آزاد ارس و كيش از سازمان سنجش مجوز گرفته كه پس از اعلام نتايج آزمون اختصاصي در آبان ماه براي اين دو منطقه برگزار خواهد شد. رئيس دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درخصوص اينترنت رايگان آموزش مجازي در ترم جديد تحصيلي، گفت: با وزارت ارتباطات در ترم گذشته و همچنين براي ترم جديد رايزني صورت گرفته و آي پي هاي مربوط به دانشگاه براي آن ها ارسال شده است، اما اينكه اينترنت رايگان به اساتيد و دانشجويان ارائه دهند و يا اينترنت با هزينه كم بستگي به سياست هاي اين وزارتخانه دارد. وي افزود: هزينه اينترنت در طول روز متفاوت است. در سامانه مديريت دروس مي خواهيم اين امكان را به دانشجو بدهيم كه در غير ساعت پيك اينترنت، فايل هاي درسي را دانلود كرده تا هزينه آنها كمتر شود. دكتر طهرانچي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجو درخصوص اساتيد حق التدريس، گفت: در اين دانشگاه 40 هزار حقالتدريس فعاليت مي كنند و با سامانه آموزشيار اطلاعات دقيق و شفاف فعاليت حقالتدريسيها در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامي مشخص شد. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي خاطرنشان كرد: قصد داريم عنوان جديدي را براي كساني كه دانشگاه آزاد اسلامي را در نظام آموزش عالي به طور موقت ياري ميكنند، تعيين كنيم و آنها را «هيات علمي اقتضايي» بناميم، يعني زمان اقتضا ميكند كه اين افراد با ما همكاري كنند. براي اين موضوع دستورالعملي ديده شده كه با عنوان هيات علمي اقتضايي آنها ارتباط سيستمي بيشتري با دانشگاه داشته باشند. وي با بيان اينكه دانشگاه آزاد اسلامي براي توانمندسازي نيروهايش دورههاي خاص برگزار ميكند، اما تاكنون حقالتدريسيها ارتباطي با دانشگاه نداشتهاند، عنوان كرد: ما بعنوان هيات علمي اقتضايي در حال اخذ مصوباتي از هيات امنا هستيم كه يك ارتباط دوطرفه را با حقالتدريسيها تعريف كنيم. دكتر طهرانچي افزود: مسلما حقالتدريسيها به دليل داشتن صلاحيت مدرسي، به دانشگاه آزاد اسلامي خدمت ميكنند، اما اين خدمت، خدمت دوم آنهاست و خدمت اول آنها به كار و شغل نخستشان است. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با تاكيد بر اينكه كسي كه در كلاس دانشجويان تدريس ميكند بايد صلاحيت مدرسي داشته باشد، گفت: ما نميتوانيم واقعيتها را نبينيم. 80 هزار هيات علمي و يك ميليون دانشجو در دانشگاه وجود دارد. اگر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه پيام نور 1 به 200 است، آيا فقط پيامنوريها به كلاس ميروند؟ در علمي كاربرديها فقط اساتيد به كلاسهاي درس ميروند؟ خير! مدرسان هم نقش دارند و بايد ديده شوند. وي تاكيد كرد: دانشگاه آزاد اسلامي رويهاش اين خواهد بود كه عنوان هيات علمي اقتضايي به حقالتدريسيها داده ميشود، براي ارتباط بيشتر آنها با دانشگاه، توانمندسازي و بهرهگيري بهتر از ظرفيتشان است نه اينكه هيات علمي رسمي، آزمايشي، پيماني و ... شوند. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي خاطر نشان كرد: حقالتدريسيها بخش بسيار جدي از آموزش دانشجويان ما را برعهده دارند و ما نيز به آنها توجه داريم. سامانه پژوهشيار يك ظرفيت ملي است دكتر طهرانچي در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه فرهيختگان درباره استفاده از ظرفيت سامانه پژوهشيار و ايجاد ارتباط بين پژوهشگران اين دانشگاه با بخش صنعت، گفت: بزودي در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامي باشگاه هاي تخصصي براساس سامانه پژوهشيار راه اندازي مي شود كه براساس آن اگر بيش از 50 دانشجو در حال تحقيق بر يك برنامه علمي باشند، يك گروه در فضاي مجازي تشكيل خواهد شد و موضوع پژوهش را با سند و جامعه مخاطب آن در جريان بگذارند. سامانه پژوهشيار يك ظرفيت ملي است و هيچ دانشگاهي در كشور اين ظرفيت يكپارچه را در اختيار ندارد. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري فارس پيرامون طرح پويش نيز خاطرنشان كرد: طرح پويش صنعت براي تقويت ارتباط دانشگاه با صنعت طراحي شده كه بستر بسيار مناسبي را براي تحصيل هدفمند دانشجو در رشتههاي مديريت بازرگاني، مديريت صنعتي، رشتههاي فني و مهندسي به انتخاب صنعت فراهم ميكند. دكتر طهرانچي در پايان از همه اصحاب رسانه براي پوشش و انتشار اخبار دانشگاه آزاد اسلامي تشكر و قدرداني كرد. |